Overslaan en naar de inhoud gaan
Straatvinken aan het werk in Berchem

Resultaten 2025: verduurzaming verkeer in Vlaamse woonstraten gaat trager dan nodig

13/11/2025

Het verkeer in de woonstraten in Vlaanderen wordt mondjesmaat duurzamer. Dat blijkt uit de achtste editie van onze verkeerstelling, waaraan op 22 mei 2025 opnieuw duizenden burgerwetenschappers deelnamen. Maar die verschuiving is onvoldoende sterk om de doelstellingen van de overheid te halen én om bewoners een beter gevoel te geven wat hun leefkwaliteit betreft. Het aandeel gemotoriseerde voertuigen blijft in veel straten een grote impact hebben op hun ervaring van verkeersdrukte, -onveiligheid en lawaai. 'Beleving is meer dan cijfers', stelt onderzoeker Huib Huyse. 

Voorzichtige modal shift, maar te traag

De tellingen tonen dat het verkeer langzaam duurzamer wordt. Toch blijft de modal shift — de overstap van auto naar duurzame vervoersmiddelen zoals fiets, openbaar vervoer of stappen — te traag om de klimaat- en mobiliteitsdoelen van de Vlaamse overheid te halen. “De auto blijft dominant, zeker buiten de stedelijke kernen,” zegt mobiliteitsexpert en Straatvinken-onderzoeker Thomas Vanoutrive (UAntwerpen). In de Vervoerregio Antwerpen blijkt het aandeel van gemotoriseerd verkeer wel licht te dalen sinds 2019, maar nog niet genoeg om echt van een kentering te spreken. Bekijk hier de telresultaten.
 

Tellers ervaren meer drukte en lawaai

De leefbaarheidsbevraging “straat-O-sfeer” toont dat beleving meer is dan cijfers. “Zelfs al zien we gemiddeld een lichte daling van het aandeel autoverkeer, toch vindt een meerderheid van de deelnemers dat de verkeersdrukte is toegenomen,” zegt onderzoeker Huib Huyse (HIVA – KU Leuven). De respondenten ervaren meer lawaai, meer parkeerdruk en minder verkeersveiligheid dan drie jaar geleden. Bewoners wijzen op oorzaken zoals sluipverkeer door navigatie-apps, wegenwerken, afsluitingen in naburige straten, en een gebrek aan snelheidscontroles. Ook nieuwbouw en bedrijvigheid brengen extra verkeer en geluid mee. Duik in de verhalen van de straat-O-sfeer.
 

Lichtpuntje: meer verbondenheid in de straat
Toch is niet alles kommer en kwel. Een op de vijf deelnemers zegt dat het contact met buren verbeterd is sinds 2022. Straatfeesten, speelstraten en buurtgroepen versterken de sociale cohesie. De komst van jonge gezinnen en meer groen zorgen volgens bewoners voor meer leven en ontmoeting in de straat. “De leefbaarheid van een straat hangt niet alleen af van het verkeer, maar ook van hoe mensen elkaar kennen en ondersteunen,” besluit Huyse. “Die sociale dimensie blijkt een belangrijke buffer tegen de negatieve impact van het verkeer.”


Naar de resultaten van de telling en de straat-O-sfeer 2025